söndag 2 april 2017

Vårblomning 17-1

Visst är det trevligt med vintergröna buskar under vårvintern men det är i alla fall härligt när blomningen på buskar och i rabatter kommer igång. Den här milda vintern och våren har blomningen varit riktigt tidig och nu är en del redan överblommat. Här kommer en liten kavalkad från främst den senaste veckan.

En blommande buske som ibland kan få för sig att blomma på rätt olämplig tid är hybridkejsarolvon, Viburnum x bodnantense. Jag tror att det var förra året som blomningen blev i stort sett helförstörd eftersom den kom igång så extremt tidigt och nästan alla knoppar slog ut mitt i vintern. Resultatet blev att de frös under en kallare period och att det nästan inte blev en enda blomma kvar till våren. Den här vintern har visserligen en del knoppar slagit ut men de flesta har blivit kvar och nu kommer blomningen vid vad jag tycker är rätt tid. Ingen risk nu för svårare frost som förstör. Jag tror att det rör sig om sorten ’Dawn’. Lite osäker eftersom det är en mycket gammal buske som kommit hit som stickling från vår förra trädgård.



En annan tidigblommande buske är vit tibast, Daphne mezereum f alba. Hos denna brukar det dock bara vara enstaka blommor som slår ut på vintern och huvudblomningen kommer snällt när den skall, d v s i skiftet mars-april. (Närbilden här är tagen den 26 februari)



I lökbädden är jag speciellt förtjust i våririsar i Reticulata-gruppen. Alla är inte så långlivade men en del trivs bra med grus och god sommardränering. Man får inte missa att gödsla ordentligt tidigt på våren. Här kommer tre sorter.
1.      ’Eye Catcher’
2.      ’White Caucasus’
3.      ’Spot On’




För ungefär 15 år sedan planterade jag ett par knölar av malkanunnört, Corydalis malkensis. Den beskrevs för mig av Henrik Zetterlund i botaniska som ”Världens bästa nunneört – typ”. Den självsår sig som ogräs, men eftersom den vissnar ner helt och hållet ungefär när övriga blommor börjar blomma, är det inget problem. Att man ständigt river upp knölarna när man rensar ogräs tycks inte bekymra den. Det bidrar mest bara till spridningen. Den växer vilt i skogsmiljö i norra Kaukasus och rekommenderas egentligen främst för lite skuggigare lägen i trädgården. Här växer den villigt i mitt sydvända stenparti. Jag har tänkt att flytta några knölar till min lökäng eftersom den sägs kunna naturalisera sig i gräs.


På lökängen har de tidigaste krokusarna, bägarkrokus och snökrokus, blommat ett bra tag och börjar nu vissna. I stället är det sorter av vårkrokus, Crocus vernus, som tar över. Narcisser står just i begrepp att slå ut. Den här bilden är ungefär en vecka gammal när detta skrivs.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar