söndag 18 september 2016

Sensommarvärme och -blomning

Den gångna veckan har bjudit på en försenad högsommarvärmeperiod med över 27 grader. Inget septemberrekord här men bra nära. De senblommande perennerna och lökväxterna blommar över snabbt. När detta skrivs har temperaturen sjunkit med nästan tio grader men torkan fortsätter. Det är inte direkt vanligt att man behöver vattna i rabatterna i mitten av september. Här kommer lite bildrapport på det som blommat i veckan.

Eurybia divaricata, vit skogsaster, är en skogsväxt från östra Nordamerika, som här hos mig står skuggad av träd och buskar. Breder ut sig i lagom takt och blommar lika överdådigt varje sensommar. Någon kanske känner igen den under ett annat namn, Aster divaricatus, som den kallades tidigare. Väldigt likartad är Eurybia schreberi, skogsaster. Jag sådde den härom året och har nu kompletterat med en sådan som skall växa intill. Skall bli intressant att se hur stora utseendeskillnaderna är. 


Actaea simplex ’Brunette’, höstsilverax, blommar snabbt över i värmen men nya blommor slår ut efter hand, så den står sig nog ett tag till. Det är ännu ett exempel på en växt som bytt släkte. Fördes tidigare till släktet Cimicifuga. Det här är också en växt som trivs bäst i ett lite skuggigare läge.


Bland höstblommande lökar är det mest tidlösa av olika slag som blommar redan nu. Colchicum autumnale ’Nancy Lindsay’ är min största favorit i släktet. Vacker blomfärg och förökar sig flitigt. Ännu en växt som bytt namn. När jag införskaffade denna för sådär 15 år sedan hette den C pannonicum.


 Colchicum x byzanthinum ’Album’ är en hybrid med kulturursprung. Riktigt vita blommor och är därför lite svår att fotografera. Lätt hänt att man missar nyanser som finns där i verkligheten. Också den har skiftat namn. Jag har köpt den en gång under sortnamnet ’Innocence’. Det blir visst lite tema ändrade namn i dag.


Det får till slut bli en som fortfarande har samma namn som då jag skaffade den. Det är Colchicum ’Harlekijn’. En sort med lite oklart ursprung. Rolig färgställning med vitt och lila är väl det som gett namnet antar jag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar