fredag 20 november 2015

Mina lökväxter. Del 5 Lökhus

Min lökbädd har i stort sett fungerat som jag tänkt, men jag har likväl förlorat många lökar, eftersom plantering i grus inte varit tillräcklig för att de skulle klara vårt blöta klimat. Jag har insett att mycket behöver odlas under tak med bättre kontroll av vattentillgången. Att täcka lökbädden med någon form av tak kändes inte lockande så jag kom fram till att jag kunde använda mig av mitt gamla växthus och där bygga upp en grusbädd där jag kunde ha krukor med ömtåliga lökar. I samband med att jag reparerade en massa stormskadade fönster rensade jag ut allt jag haft i växthuset och byggde en särskild lökodlingsbädd i ena halvan av växthuset. Denna färdigställdes hösten 2014 och en del krukor planterades med lökar. Så här såg det då ut i mars i år.


En tanke är också att få lökar över i krukorna som sedan kan sättas ut i lökbädden. Lite billigare att experimentera med än att köpa färdiga lökar. Här kommer ett antal exempel på vad jag odlat och som blommat i våras eller under hösten. Än återstår en del innan jag fått till lökhuset så som jag vill ha det.

Colchicum montanum, (syn Merendera montana) irrblosslilja kommer från Spanien och Portugal och den har jag tidigare odlat i lökbädden utan tak. Den klarade sig ett par år och tillhör inte de allra mest känsliga. Nu prövar jag krukodling av den. Den är höstblommande.


Colchicum szovitsii, snöljusblomma, kommer från Turkiet, Iran och Kaukasus och är vårblommande. Även den har jag haft i lökbädden men den blev inte så långlivad.


Crocus paschei från Turkiet skall egentligen inte heller behöva total sommartorka men jag prövar den i alla fall här, bland annat för att föröka upp ett antal lökar att plantera ut. Vårblommande.


Crocus tournefortii från Grekland och Kreta behöver däremot sommartorka och är ett typiskt exempel på sådant som är tämligen omöjligt på friland i Sverige. Den läckert förgrenade pistillen är ett kännemärke, liksom att blommorna inte sluter sig nattetid. Höstblommande.


Fritillaria kurdica från Kurdistan vet jag inte särskilt mycket om, mer än att den kommer från ett sommartorrt område. Det är inte så lätt att hitta mer uppgifter om den.


Fritillaria stenanthera, skär hornlilja, från Västasien har jag lyckats dräpa ett par exemplar av i lökbädden. Nytt försök nu i kruka. En trevlig lökväxt som jag gärna vill ha.


Narcissus watieri, snöjonkvill, från hög höjd i Atlasbergen i Marocko. Somliga ser den som en underart till N rupicola men jag använder mig av uppgifterna i SKUD. Mycket trevlig liten narciss som har använts mycket för hybridisering men duger gott som den är.









1 kommentar:

  1. Nu har jag läst igenom dina lökinlägg och jag blir ju "sjukt" inspirerad. Har funderat under ett par år att skaffa ett litet, typ 5 kvm stort glashus för just lökodlingar. Kanske skulle det få plats bakom mitt lite större nuvarande.
    Du har verkligen en riktigt imponerande löksamling!

    Alltid lika lärorikt att läsa dina inlägg!
    /Anja.

    SvaraRadera