måndag 10 augusti 2015

Blommor - vanliga och ovanliga

Sensommarblomningen har kommit i gång ordentligt. I dag har jag rensat ogräs i stenpartiet och fann då till min förvåning att där var en blomma i min Pulsatilla vulgaris 'Papageno'. Det var sen och väldigt dålig blomning på i stort sett alla backsippor i våras och det här är en liten kompensation.
 
 
 
Mera normalt är att prästkragarna blommar. För 30 år sedan var jag irriterad på s k jätteprästkragar. Fina blommor men de föll alltid omkull över omgivningen. Nu har det kommit sorter med stabilare växt och jag har relativt nyss planterat några sådana. Två sorter har jag och de har klarat den regniga sommaren bra. De står hur stadigt som helst och är ungefär 60 cm höga. Den första bilden visar den dubbla Leucanthemum 'Christine Hagemann' med helt vita blommor.
 
 
 
Den andra bilden visar den krämgula Leucanthemum 'Real Dream' med blommor som ljusnar till nästan vitt med tiden.
 
 
 
För att gå över till lite ovanligare blommor så blir det två stycken som hämtades hem från Kina för några år sedan i den s k HeHeHe-insamlingen; deltagare två Henrik och en Henning. Den första har fått det svenska namnet läkepatrinia, Patrinia heterophylla. Härligt klargula blommor i flock som står i flera månader. En växt för halvskugga i mullrik jord.
 
 
 
Alldeles ny för mig från förra året är Tripterospermum sp (HeHeHe 220). Oidentifierad art av en släkting till gentiana. Den kryper längs marken eller klättrar om den har något att klättra på. Halvskugga och mullrikt även då det gäller den. Skall bli spännande att se hur den utvecklas på sikt.
 
 
 
Till slut en buske som man inte ser alltför ofta - tyvärr. Hydrangea involucrata heter den och har blommor som påminner en aning om sammetshortensian men är betydligt mindre. Hos mig växer den i skugga i mitt woodland. Nu har min buske repat sig helt efter den smäll den fick under våren 2013. Den och många andra hortensior frös ned ganska mycket då - liksom så mycket annat...
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar