torsdag 12 mars 2015

Vårkänslor

Våren kommer tidigt i år liksom i fjol. Från SMHI rapporterades vårens entré i Göteborgstrakten till den 15 februari. Det är enligt definitionen tidigast möjliga datum. I Hallands kusttrakter där jag har min trädgård blev det i praktiken enligt SMHI:s definition aldrig vinter utan hösten gick direkt över i vår. Det känns bra att buskar och perenner får möjlighet att återhämta sig efter den eländiga våren 2013. Desto tristare är det då att konstatera att rådjuren härjat värre än på många år den här vintern. Ja, det har till och med varit en älg på besök. Det kunde jag se på högar med spillning. Jag vet alltså inte helt säkert vem jag skall skylla på, då det gäller härjningarna bland mina små barrväxter. Så här ser en liten häxkvast av Abies veitchi ut för tillfället. Som jämförelse också en bild på samma växt från förra året.



Skönt ändå att kunna konstatera att än så länge håller sig rådjuren borta när vintern är över. I lökbädden får nu krokusar, iris och tulpaner vara i fred. Hoppas att det får förbli så även kommande år. Mest är det våririsar som blommar nu. Här kommer en bildkavalkad med några olika sorter. I ordning är det: Iris reticulata ’Blue Note’, Iris reticulata ’Cantab’ och Iris reticulata ’Spot on’ samt till slut winogradowi-hybriden ’Sheila Ann Germaney’.





En trevlig krokus för ett väldränerat läge är Crocus angustifolius, smalbladig krokus. Kronbladen är vackert randiga på utsidan och öppnar sig i sol med en helt gul insida på kalken. I förgrunden på bilden syns några Crocus etruscus som inte riktigt slagit ut än.


Nu är det bråda dagar med att röja undan alla rester av vissna perenner och gamla torra löv som samlats bland dem. Min nybyggda kompost fylls raskt. Förhoppningsvis har jag gjort den tillräckligt stor. Det är skönt att komma igång tidigt. När man har trädgården 3 mil bort, vid sommarstugan, blir det inte alltid så mycket tid för arbete där under tidig vår.







4 kommentarer:

  1. Så oerhört trist att dina små barrväxter har förstörts. Hoppas de kan repa sig något så när åtminstone!
    Iris reticulata 'Blue Note' satte jag i höstas. De blommar inte här än, men när jag ser din bild förstår jag att jag har gjort ett bra val!
    Hälsningar Nora

    SvaraRadera
  2. Aj, aj så tråkigt med den lilla häxkvasten, våren är en farlig tid på många sätt. Så vackra irisar du visar, här syns bara lite grönt ännu av våririsarna.

    Trevlig helg Kenneth!

    SvaraRadera
  3. Så trist med din lilla gran. Själv klarar jag nästan inte ens se när andra drabbas. Efter tre års demolering av mina odlingsförsök i början av min trädgårds"karriär" tog jag det drastiska beslutet att skapa en enklav av viltstaket. Påföljden är att jag har inte haft besök av rådjur eller älgar, men i somras hittade grävling ett ställe och plöjde upp en av gräsmattorna. Nu är även det hålet tilltäppt. Tilläggas bör att grannen slutade hälsa på mig . Detta har pågått nu i typ 13 år!

    Roligt att hitta hit!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Så tråkigt när rådjuren förstör våra växter.Underbara bilder på dina våriris och krokus.
    /Renate

    SvaraRadera