fredag 31 oktober 2014

Återblick maj

Så fortsätter återblicken på den gångna säsongen och börjar med blomningen i min klematislund den 10 maj. Det är några kvarstående stammar av enar som får bilda underlag för en grupp av olika klematis. Sorterna är valda så att det skall finnas blommor från tidig vår till sen höst. Nu i maj är det tre sorter som blommar,  ’Blue Dancer (Alpina), ’Polarlight’ (Fauriei) och ’White Lady’ (Macropetala). Än har de inte helt lyckats täcka enstammarna men är på mycket god väg.
 

I stenpartiet är ett nytillskott Edraianthus montenegrinus, en blåklockssläkting från bergen på Balkan. Står i grus bakom en stor sten och med mullrik jord på djupet. Lär skall vara känslig för torka på sommaren men hade inga problem i det läget den här torra sommaren.
 
 
I stenpartiet står också en frösådd av Paeonia cambessedesii. Den är planterad mellan några kalkstenar, med mycket grus och krossad kalksten. Jag tror att den skall känna sig hemma med det eftersom den, som jag förstått, naturligt växer på kalkrik mark på Balearerna. Jag har täckt den under vintrarna med en glasskiva och den har nu vuxit till sig så pass att den för första gången blommade i år. Jag är klar över att den nog växer på gränsen av vad den tål men hoppas naturligtvis på att den skall ge mig fler år med blommor.
 
I min lund har jag ett par orkideer av släktet Cypripedium, bl a sorten ’Ulla Silkens’ Det är en hybrid mellan Cypripedium reginae och Cypripedium flavum. Den är väl etablerad och blommar numera varje år med många vackra blommor. Av någon okänd anledning verkar läppen få lite olika kraftig färg olika år. Det här året var de speciellt färgrika.
Slutligen en tulpan som blommar sent och som är en av mina absoluta favoriter. Det är Tulipa sprengeri. Den står här i väldränerad jord i stenpartiet men jag har den också i vanlig rabattjord och den trivs bra på båda ställena. Detta är köpta lökar och de är väldigt dyra. Det kan man förstå när man sått den för utvecklingen till blombar lök är verkligen tålamodsprövande långsam. Jag har sådder på gång men inga som är utplaneringsbara.
 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar